reklama

Oči ako brána marketérov: Správne zvolená farba vie predať produkt

Premýšľali ste niekedy nad tým, prečo sa cítite trochu znepokojene, keď stojíte pred červenou „stopkou“ či zákazom vjazdu? Alebo naopak, prečo ste pokojný, keď ste obklopený zelenými poliami a modrou oblohou?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Či už si to uvedomujete alebo nie, farby ovplyvňujú ľudské emócie a správanie. Vedia to samozrejme aj marketingoví experti a vo veľkom s tým pracujú. Pozrime sa spolu na to, ako na nás jednotlivé farby vplývajú a k čomu všetkému nás vedia podnietiť.

Obrázok blogu
(zdroj: Pexels.com)

Psychológia farieb

Psychológia farieb je veľmi zaujímavé a populárne odvetvie. Skúma to, ako na náš mozog vplývajú farby. Hoci sa o nej veľa hovorí, len máločo je postavené na vedeckých poznatkoch. Mnohé firmy a reklamné agentúry však disponujú množstvom vlastných štúdií a prieskumov, na základe ktorých sa snažia zákazníkov ovplyvniť. Čo sa teda o jednotlivých farbách hovorí?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Červená - Vytvára pocit naliehavosti, preto ju obchodníci zvyknú využívať pri výpredajoch. Rovnako podporuje chuť do jedla, čo zasa využívajú reťazce rýchleho občerstvenia. Červená stimuluje telo, zvyšuje krvný tlak a tep a je preto spájaná s pohybom, vzrušením a vášňou.

Modrá – Je spájaná s mierom, vodou, pokojom a spoľahlivosťou. Modrá vytvára pocit bezpečia, obmedzuje chuť do jedla a stimuluje produktivitu. Často ju používajú konzervatívne značky, ktoré sa snažia o podporu dôvery vo svoje výrobky.

Zelená – Spája sa so zdravím, pokojom, silou a prírodou. Obchodníci ju využívajú na zrelaxovanie zákazníkov a na presadzovanie environmentálnych riešení. Zelená podporuje rovnováhu, ktorá vedie k rozhodnosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Fialová – Bežne je spájaná s múdrosťou a rešpektom. Stimuluje riešenie problémov a kreativitu. Často sa používa na propagáciu kozmetiky a prípravkov proti starnutiu.

Oranžová a žltá– Veselé farby, ktoré podporujú optimizmus. Oranžová vytvára pocit úzkosti, ktorý môže pritiahnuť impulzívnych kupcov a takzvaných „window shoppers“, teda ľudí, ktorí si len prezerajú výklady.

Čierna – Je spojená s autoritou, silou a stabilitou. Často je vnímaná ako symbol inteligencie, no môže pôsobiť ťaživo až zdrvujúco, ak sa používa príliš často a veľa.

Šedá – Symbolizuje praktickosť, starobu a solidaritu. Príliš veľa šedej však môže viesť k pocitom ničoty a depresie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Biela – Spájaná je s pocitmi čistoty a bezpečnosti, používa sa aj na vyjadrenie neutrality. Biely priestor podporuje kreativitu, pretože ho ľudia často vnímajú ako pôvodný, nezmenený stav.

Samozrejme, nie na všetkých pôsobia farby rovnako – každý človek je iný a do veľkej miery ho ovplyvňujú jeho vlastné skúsenosti a zážitky.

Web stránky

Pri vytváraní dizajnu webových stránok sa často využívajú farebné kontrasty – dizajnéri sa tak snažia vyhnúť prílišnému namáhaniu očí návštevníkov a vedia nimi nasmerovať ich pozornosť tam, kam chcú.

Výberom svetlejších farieb sa zasa snažia podporiť energickosť, čo údajne zlepšuje reakcie na daný obsah. V prípade, že je daná stránka náročná na množstvo a odbornosť informácií, tmavšie farby uľahčujú čitateľom spracovanie dát.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Farby v službách veľkých korporácií

Jednou z najúspešnejších svetových korporácií je nepochybne McDonald´s. Za svoje primárne farby si táto sieť rýchleho občerstvenia vybrala energickú červenú a žltú. Vďaka svojej sviežosti sú úspešné u detí, podporujú chuť do jedla a vytvárajú pocit naliehavosti, čím vás navádzajú na impulzívne rozhodnutia a rýchlu konzumáciu.

Obrázok blogu
(zdroj: Pexels.com)

Kým McDonald´s využíva vo svojom logu energické farby, Starbucks – ďalšia veľká, celosvetovo úspešná značka – využíva zelenú, ktorá vyvoláva presne opačné pocity. Ako som písal už vyššie, zelená sa spája s pokojom. Starbucks tým podľa všetkého sleduje práve snahu o relaxovanie zákazníkov.

Obrázok blogu
(zdroj: Pexels.com)
Juraj Halička

Juraj Halička

Bloger 
  • Počet článkov:  24
  •  | 
  • Páči sa:  36x

Som očný chirurg a popri dennej klinickej práci s ľuďmi sa venujem výskumu mozgu a neurovede. Som tiež súčasťou tímu, ktorý skúma novú liečbu tupozrakých pacientov vo virtuálnej realite. Hľadám odpoveď na to, čo sa stane v mozgu človeka, ktorý tupozraké oko celý život nepoužíval, no po tréningu vo virtuálnej realite zrazu vidí. Veď len vďaka mozgu chápeme to, čo vidíme. V tejto oblasti je ešte veľa otázok nezodpovedaných. Chcem sa však podeliť o to, čo už poznáme a previesť vás tým, čo práve spoznávame. Zoznam autorových rubrík:  Z praxeZo životaZaujímavosti

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu