reklama

Tupozrakosť už dokážeme liečiť v každom veku – Počítačovými hrami

Pamätáte si na 2D hry v prvých mobilných telefónoch? Podobne vnímal svet jeden môj tupozraký pacient. Kvôli očnej poruche nevidel v troch rozmeroch. Ešte nedávno bola jeho situácia nezvratná. Dnes ho lieči virtuálna realita (VR).

Písmo: A- | A+
Diskusia  (17)

Keby mi niekto ako začínajúcemu oftalmológovi povedal, že pacientovi s ťažkou tupozrakosťou pomôžu počítačové hry, neveril by som mu. V roku 2014 som sa ale pridal k tímu Petra Žiaka v UVEA Mediklinik, kde som sledoval liečbu mladého medika Miroslava. Neskôr sa stal mojim pacientom a virtuálna realita výrazne zlepšila jeho zrak. Ľudia, ktorí by boli predtým označení za neliečiteľných, tak dnes môžu vidieť takmer normálne.

Zábavná liečebná metóda pomáha očiam spolupracovať

Tupozrakosť (amblyopia) je porucha videnia, spôsobená napríklad rozdielnym stupňom ďalekozrakosti oboch očí. Mozog dostáva horšiu kvalitu obrazu z jedného z nich, a tak ho „vypne“. Jedno oko takmer nevidí zatiaľ, čo to druhé funguje normálne. Pacient stráca najmä centrálne a priestorové videnie. Svet vníma ako 2D obraz (aj keď ťažko to popísať, pretože existujú iné znaky pre rozoznanie priestoru ako len stereopsia - 3D videnie pri obidvoch zdravých očiach). Aktivity, ktoré sa nám zdajú úplne prirodzené, sú pre pacienta s tupozrakosťou výrazne ťažšie. Nevie úplne presne odhadnúť vzdialenosť predmetov a teda sa mu napr. ťažšie šoféruje auto či športuje.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zakrývaním zdravého oka sa dá amblyopia vyliečiť približne do siedmich rokov. S pribúdajúcim vekom však klesá neuroplasticita nášho mozgu, teda jeho schopnosť učiť sa. Donútiť choré oko, aby sa vyrovnalo slabšiemu, je náročnejšie a klasickými spôsobmi sa pacient stáva prakticky neliečiteľný. Liečba virtuálnou realitou zapája obe oči. Pomáha im spolupracovať a skoordinovať sa s končatinami. O tom, ako metóda VR funguje, už podrobnejšie písal môj kolega Peter Žiak, ktorý túto liečbu na Slovensko priniesol a začal ju testovať.

Jeho ostrosť zraku sa zvýšila z 5 % na 50 % 

Čerstvý absolvent medicíny sa o novej experimentálnej metóde dozvedel z blogov doktora Žiaka ešte v začiatkoch výskumu. Vtedy mal 22 rokov. Trpel ťažkým stupňom amblyopie, jeho vizus, teda ostrosť zraku, bola len 5 %. Na slabšie oko takmer nevidel. Predtým, ako sa dostal k nášmu tímu, svoj problém príliš neriešil. Demotivovala ho bezradnosť lekárov, ktorí tvrdili, že mu nedokážu pomôcť. Veci sa začali meniť až vtedy, keď sa rozhodol dať šancu experimentálnej liečbe, ktorú sme s Petrom Žiakom rozbiehali.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nikdy nebol veľkým fanúšikom počítačových hier. Tie, ktoré hrával na klinike v rámci liečby, však zmenili jeho pohľad. Doslova. Ako veľmi iný je život s normálnym zrakom totiž pochopil až vtedy, keď začal trénovať. Najväčšou výzvou preňho bola hra, v ktorej musel praskať bublinky. Rozpoznať v trojrozmernom prostredí, ktoré z nich sú najbližšie, nebolo ľahké. Už po pár sedeniach sme však videli pokrok. Jeho zrak sa zlepšil z 5 % na 50 % a dokonca začal vidieť v 3D. Veci, ktoré mu predtým nešli, odrazu neboli problém. Dnes by mohol byť dokonca chirurgom, kde je správne fungujúce 3D videnie veľmi podstatné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pacienti strieľajú z vesmírnej lode a hrajú basketbal

Princíp liečby virtuálnou realitou je jednoduchý a zábavný zároveň – pacient hrá jednu zo šiestich dostupných hier pomocou 3D okuliarov Oculus Rift. Momentálne je to najefektívnejšia metóda liečby tupozrakosti a jej úroveň na Slovensku sa vyrovná západu.

Všetky simulácie, ktoré pri liečbe pomocou VR používame, sú špeciálne vytvorené optikmi. Aby pomáhali, musia byť dynamické a trojrozmerné. Princípom je, že každému oku do 3D okuliarov premietame iný obraz. Vysvetliť sa to dá na príklade hry, v ktorej pacient oberá zeleninu. Jedným okom vníma iba pozadie, druhým výhradne ruky svojej virtuálnej postavy. Mozog si musí dať tieto oddelené obrazy dohromady. Iba vtedy je pacient schopný splniť cieľ hry a skoordinovať svoje videnie do takej miery, aby dokázal nazbierať úrodu. Tá istá metóda sa uplatňuje aj pri ostatných simuláciách – zostreľovaní asteroidov z vesmírnej lode či pri basketbale. V počiatkoch výskumu sa na účely liečby tupozrakosti testovali aj komerčné hry, napríklad klasické „strieľačky“. Neboli ale dostatočne efektívne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V našom tíme veríme, že raz budeme schopní tupozrakosť odstraňovať úplne. Veď liečba, ktorá bola ešte pred piatimi rokmi v experimentálnom štádiu, dnes pomohla zlepšiť zrak približne 400 pacientom. Nádejný je aj pokrok v oblasti neurovedy. Vďaka funkčnej magnetickej rezonancii (fMRi), o ktorej som písal v mojom predošlom blogu, už dokážeme sledovať zmeny v mozgovej kôre, ktoré u pacientov nastávajú pri pohľade na 2D a 3D obraz. Liečba tupozrakosti u dospelých pacientov, resp. u starších detí vo virtuálnej realite je pritom stále len v začiatkoch. Preto sa naozaj teším na to, čo nám prinesie budúcnosť.

Juraj Halička

Juraj Halička

Bloger 
  • Počet článkov:  24
  •  | 
  • Páči sa:  36x

Som očný chirurg a popri dennej klinickej práci s ľuďmi sa venujem výskumu mozgu a neurovede. Som tiež súčasťou tímu, ktorý skúma novú liečbu tupozrakých pacientov vo virtuálnej realite. Hľadám odpoveď na to, čo sa stane v mozgu človeka, ktorý tupozraké oko celý život nepoužíval, no po tréningu vo virtuálnej realite zrazu vidí. Veď len vďaka mozgu chápeme to, čo vidíme. V tejto oblasti je ešte veľa otázok nezodpovedaných. Chcem sa však podeliť o to, čo už poznáme a previesť vás tým, čo práve spoznávame. Zoznam autorových rubrík:  Z praxeZo životaZaujímavosti

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu